keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Miten tehdä blogista suosittu

Oletko mennyt perustamaan oman blogin, koska olet todennut omaavasi tarpeeksi aikaa, pirusti ideoita sekä sopivan habituksen? Lippu on ollut varmasti korkealla ja mikään ei ole estänyt blogin menestystarinan alkamista? Onnellisena olet odotellut loputtomasti lukijoita, kasapäin kommentteja, yllättäviä yhteistöitä, ja mielettömästi mainostuloja. Mutta mutta, kuinkas sitten kävikään?

Erittäin suurella todennäköisyydellä blogi ei ole saanut mitään yllä mainituista. Tämä saattaa kuulostaa tylyltä mutta todellisuudessa etenkin muotiblogien kohdalla tarjonta taitaa tällä hetkellä ylittää kysynnän. Kaikille ei vain voi riittää paljon lukijoita ja sitä myöten myös muita bloggaamiseen oleellisesti kuuluvia etuuksia ja mukavia lisiä. Jos ainoa blogissa pidempään vieraileva kävijä on bloggari itse, koko touhu voi lannistaa ja blogi kuihtuu kokoon.

Tässä vaiheessa on hyvä huomauttaa, että kaikki suositut blogit ovat aloittaneet pienestä ja vaatimattomasta pisteestä. Vasta jonkin ajan kuluttua niistä on tullut suosittuja ja siihen on voinut mennä vuosiakin. Huonosta alusta ei siis kannata lannistua mutta ihan samoilla linjoilla ei kannata jatkaakaan. Jotain siis pitäisi tehdä mutta mitä?

Niin kuin jo totesin, muotiblogeja alkaa olla jo liikaakiin, joten kilpailu suosittu blogi -tittelin saamisesta on kova. Ehkä blogia perustaessa on ajatellut liittyä muiden hypersuosittujen muoti/lifestyle -bloggareiden joukon jatkeeksi ja perustanut perusmuotiblogin, jossa esitellään kaikki aamupalasta päivän asuun ja uuteen kynsilakkaan. Tässä vaiheessa on menty todennäköisesti metsään. Ketään ei jaksa kiinnostaa sinun aamupalainstagramkuvasi, kun niitä on jo tuhansittain muutenkin tarjolla joka päivä. Eli perusmuotiblogilinjalla succeen mahdollisuudet ovat melko heikot.

Ratkaisu on siis: think out of the box eli miten sisältösi voisi erota muista blogeista? 




Onko tyylisi jotenkin erityisen erityinen? Zara, H&M, Nellyt ym. on jo niin nähty, että näillä ei enää ketään hätkäytä. Jos toisaalta et ole oikeasti tyyliltäsi mitenkään päitä kääntävä, oman tyylin muuttaminen pelkän blogin vuoksi ei varmasti tule kysymykseen. Mikä sitten on tarpeeksi erikoinen tyyli, on vaikeaa määritellä mutta näppituntumalla sanoisin, että muotiblogissa erityisen rahakas merkkityyli voisi toimia. Luksustelun seuraaminen tuntuu olevan suosiossa, vaikka osa tekeekin sitä kateudesta vihreänä.

Keskittyisitkö sittenkin vain yhteen asiaan maailmojen syleilyn sijasta? Onko intohimosi vaikkapa... eläinkuosit?! Pyöritä blogia niiden ympärillä, älä siis kuvaa aamupalaasi ja uusia ripsipidennyksiäsi (paitsi jos ne sisältävät eläinkuosia!). Sinusta voi helpommin tulla suosittu aiheesta kiinnostuneiden keskuudessa ja suosion myötä tavoitat aina uusia lukijoita. Aiheesta lipsuminenkin voi myöhemmin onnistua.

Olisitko provosoiva? Haukkuisitko vaikkapa muut suorin sanoin? Tälle linjalle jos lähtee saa varautua siihen, että ihmiset joko vihaavat tai rakastavat blogiasi.Todennäköisesti he tulevat joka tapauksessa tarkistamaan mitä hullua blogissasi on nyt julkaistu: Tämä erikoistumisala sopii mielestäni vain niille, jotka osaavat provosoida hyvän mauan rajoissa. Haastava laji ja ehkä henkisesti raskas.

Oletko ajan hermoilla ja tiedät kaiken jo ennen muita? Voisiko blogisi olla se, josta tullaan etsimään uusimpia tuulia? Muotiblogissa tämä voisi tarkoittaa vaikkapa uusimpien muotiuutisten ja -juorujen postailua. Tämäkin voi olla haastava valinta blogin erityispiirteeksi, sillä se vaatii bloggarilta tosiaan erittäin alerttina olemista eikä lomailu onnistu. Ellei sitten löydä lähteeksi jotain toista erittäin up-to-date -sivustoa, josta poimii parhaat palat omaan blogiinsa...!

Olisiko sinulla vastaus ongelmaan? Oletko tai haluaisitko olla varsinainen besserwisser jonkin asian suhteen? Ihmisethän käyttävät nettiä hyvin paljon tiedonetsintään ja sinä voisit tarjota heille vastauksia. Mieti vain mistä aiheesta tiedät paljon. Vaatteiden ompelu itse ja niiden huolto, ehkäpä? DIY vinkit? Aiheiden ei tarvitse rajoittua aina ongelmien ratkomiseen mutta se voi olla yksi blogisi vetonauloista. Todennäköisesti ne, jotka ovat saaneet ratkaisun ongelmaansa blogisi avulla, jäävät lukemaan olisiko tällä kaikkitietävällä, autuaalla ja viisaalla bloggarilla jotain muutakin kerrottavaa, mistä he hyötyisivät.

Onko sinulla salaiseksi luokiteltua tietoa, joka ei ole ennen nähnyt päivänvaloa? Blogia voi tosiaan pyörittää sujuvasti sellaisen koukun varassa, että kertoo paljastavansa jossain vaiheessa jotain todella jännää minkä kaikki haluaisivat tietää mutta kukaan ei kerro. Tähän kannattaa kuitenkin valita tietty aihe edellä mainitun vinkin mukaan: esimerkiksi merkkilaukkuja käsittelevä blogi voisi ilmoittaa paljastavansa piakkoin miten luksuslaukkumerkit huijaavat asiakkaitaan. Bloggari voisi olla töissä laukkukaupassa ja siten tuntea tämän petollisen bisneksen. Tälläinen erikoistuminen on siinä mielessä vaikea, että joskus se paljastus on tehtävä ja sitten jatkoa on mietittävä uudestaan. Mutta jos lukijoita, jotka odottavat postaustolkulla tätä paljastusta, on kertynyt kivasti, blogi voi jatkaa suosittuna huipennuksen jälkeenkin. Tässä kannattaa muuten huomioida, että omista vaitiolovelvollisuuksistaan pitää kiinni.

Mitä jos kirjoittaisit hassun hauskasti ja nokkelasti? Kirjoitustyyli on ehkä hieman aliarvostettu piirre monissa muotiblogeissa, jotka vilisevät kuvia. Oikeasti koukuttavalla tekstillä saa houkuteltua lukijoita. Huumori puree paremmin kuin angsti.

Ainakin näillä keinoilla et huku massaan. Rajaamalla blogisi aihetta tai erikoistumalla tavoitat vain aiheesta kiinnostuneita ihmisiä mutta heidän keskuudessaan voit tulla suosituksi, jolloin eteesi avautuu jälleen uusia tilaisuuksia. Uusia lukijoita alkaa tulla ovista ja ikkunoista - ehkä myös aihepiirin ulkopuolelta. Ja suosittu blogi voi helpommin hieman eksyä aiheesta, joten pääset varmasti toteuttamaan itseäsi monin tavoin. Nyt siis miettimään mikä tekee sinusta erikoisen tai missä olet älyttömän hyvä!

Oletko itse löytänyt oman erityisalasi, jolla erotut muista? Minun blogini taitaa osua tuohon ratkaisuja ja vastauksia-osastoon, sillä jaan vinkkejä ja informaatiota bloggauksesta ja muotiblogeista. Besserwisser -tyyliin suosittelenkin tähän loppuun omaa postaustani aiheeta viisi asiaa, joita mietiskellä ennen oman blogin perustamista niille, jotka eivät ole iha vielä blogia perustaneet mutta mieli tekisi. Ehkä tästä ja tuosta artikkelista on apua seuraavan jättimenestysblogin perustamisessa!

Ei kommentteja: